Ohjeet
Hyvä asiakkaamme! Aurinkosähköjärjestelmän käyttö on huoletonta eikä järjestelmä yleensä vaadi huoltoa.
Useimmat asiakkaidemme yhteydenotot liittyvät internet-seurannan katkeamiseen. Jos teille saatiin muodostettua internet-seuranta, yhteys toimii kotireitittimenne avulla.
Jos vaihdatte palveluntarjoajaa tai reitittimen uuteen, yhteys katkeaa ja teidän on muodostettava yhteys uudestaan invertterin asetuksissa (ks. kunkin invertterin käyttöohjeet merkeittäin).
Alla on ohjeita erilaisiin tilanteisiin. Jos näistä huolimatta ette saa ongelmaanne ratkaisua, voitte olla yhteydessä paikalliseen edustajaanne tai asiakaspalveluun ja pyytää tarjouksen huoltokäynnille.
Joskus yhteys katkeaa ns. omia aikojaan. Useimmiten tähän on syynä invertterin ja kotireitittimenne tai invertteriin liitetyn wifi-laajentimen ja kotireitittimenne välinen yhteys. Se useimmiten palautuu toimintaan sillä, että otatte reitittimen/laajentimen pois pistorasiasta, odotatte 15-30 min ja laitatte sen takaisin pistorasiaan.
Aurinkopaneelijärjestelmät
Jos järjestelmänne tuoton seuranta/internet-yhteys ei toimi, tarkistakaa alla olevista invertterin merkkikohtaisista ohjeista, miten invertteri yhdistetään uudelleen. Kannattaa myös irrottaa internet-reititin ja/tai wifi-laajennin pistorasiasta ja laittaa se takaisin noin 30 min kuluttua. Useimmiten yhteys palautuu tällä tavalla.
Normaalisti invertterissä palaa vihreä valo, kun se tuottaa sähköä. Jos invertterissä palaa punainen valo, siinä saattaa olla häiriö. Invertteri voidaan tällöin käynnistää uudelleen invertterin on-off-kytkimestä tai turvakytkimestä. Uudelleenkäynnistäminen saattaa poistaa häiriön, ja järjestelmä alkaa toimia normaalisti.
käyttö- ja huolto-ohje
Alla olevasta järjestelmän käyttö- ja huolto-ohjeesta voitte lukea yleiset ohjeet järjestelmään liittyen.
Käyttöohje AURINKOPANEELIT (Lataa pdf)
Seuraavassa on invertterien merkkikohtaisia ohjeita, joista selviää, miten internet-yhteys muodostetaan tai uudelleen-muodostetaan esim. internet-reitittimenne vaihdon jälkeen. Katso myös alta kohta ’Internet-yhteys ja seuranta’.
SMA -INVERTTERI
Invertterin yhdistäminen internetiin (Lataa pdf)
KACO-INVERTTERI
Käyttöohje (Lataa pdf)
Invertterin yhdistäminen internetiin (Lataa pdf)
Fronius SYMO -invertteri
Wifi-yhteyden muodostaminen invertteriin (Lataa pdf)
Fronius SYMO GEN24 -invertteri
Uudelleenkäynnistäminen ohje (Lataa pdf)
Kostal -INVERTTERI
Pikaohje käyttöliittymä (Lataa pdf)
SOLIS -INVERTTERI
Wifi-yhteyden muodostaminen (Lataa pdf)
HUAWEI -INVERTTERI
Liittäminen internetiin (Lataa pdf)
Käyttöohje (Lataa pdf)
Akustot
Jos talossanne on Seron-kotiakku tai muun merkkinen akusto, voitte löytää käyttöohjeita alla. Huomioikaa, että akustoja on useamman merkkisiä ja akusto on voitu liittää useamman merkkiseen invertteriin. Ohjeet ovat yleensä merkkikohtaisia.
Akuston yleisohje: Käyttöohje AKUSTO (Lataa pdf)
SERON-AKKU
Käytön ja häiriötilanteiden varalta teidän tulee katsoa ensisijaisesti ohjeesta, miten akusto toimii, mistä asioista käyttäjän/omistajan tulee huolehtia ja miten sen häiriötilanteissa tulee toimia.
Pitkä valmistajan käyttöohje: Käyttöohje (Lataa pdf)
Pikaohjeessa kerrotaan asioita lyhyemmin, mm. se, millä eri asetuksilla voitte akustoa käyttää. Pikaohje (Lataa pdf)
BYD-akusto
Byd-akusto on asennettu yleensä Kostal- tai Fronius-invertteriin. Käytön ja häiriötilanteiden varalta teidän tulee katsoa ensisijaisesti ohjeesta, miten akusto toimii ja miten sen häiriötilanteissa tulee toimia.
Katso alla oleva akunkäyttöstrategia siitä, miten BYD-akusto käyttäytyy Kostal-invertterin kanssa talvella (latautuu tiedostoon).
Akunkäyttöstrategia (Lataa pdf)
Talven jälkeen:
- akuston sulakkeet saattavat olla 0 -tilassa (alhaalla), jolloin akusto ei toimi ja invertteri saattaa näyttää punaista valoa ja häiriökoodia.
- useimmiten akuston toiminta palautuu normaaliksi seuraavasti
Kostal Plenticore Plus -invertteri tai Kostal Plenticore BI -laturi:
1. Nosta BYD-akuston sulakkeet ylös. Odota, että järjestelmä käynnistyy ja toiminta on normaalia.
2. Jos BYD-akuston sulakkeet eivät pysy ylhäällä, pidä on-off -kytkintä 10 sek pohjassa. Nosta sulakkeet ylös.
Fronius Gen24-invertteri:
1. Sammuta Fronius -invertteri sen pääkytkimestä
2. Laita ulkona oleva turvakytkin 0-asentoon eli pois päältä
3. Nosta BYD-akuston sulakkeet ylös
4. Laita ulkona oleva turvakytkin 1-asentoon eli päälle
5. Käynnistä Fronius-invertteri
6. Odota, kunnes järjestelmä on käynnistynyt.
Uudelleenkäynnistämisen ohje (Lataa pdf)
Jos toiminta ei palaudu normaaliksi, voitte olla yhteydessä huoltoon (ks. alta huoltohinnasto ja huoltotilaus).
Internet-yhteyteen ja seurantaan liittyvät ongelmat eivät ole takuunalaisia. Yleensä ongelma on kiinteistön sisäverkossa, esim. internet-reitittimenne on vaihtunut liittymänvaihdon yhteydessä tai reititin on otettu pois käytöstä, tai väliaikaiset yhteysongelmat reitittimessänne.
INTERNET-YHTEYS ja seuranta
Joskus seurantayhteys katkeaa ns. omia aikojaan. Useimmiten tähän on syynä invertterin ja kotireitittimenne tai invertteriin liitetyn wifi-laajentimen ja kotireitittimenne välinen yhteys. Seuranta useimmiten palautuu toimintaan seuraavasti: otatte internet-reitittimenne/wifi-laajentimen pois pistorasiasta, odotatte 15-30 min ja laitatte sen takaisin pistorasiaan. Joskus yhteyden palautuminen vaatii sen, että käynnistätte invertterin uudestaan.
Jos olette vaihtaneet internet-reitittimen tai -palveluntarjoajaa, katso invertterikohtaiset ohjeet, miten yhteysasetukset muutetaan.
Jos internet-yhteys on muodostettu wifi-laajentimella (yleensä Kosta-invertterit), saatatte joutua yhdistämään wifi-laajentimen uudelleen. Yhdistäminen tapahtuu seuraavasti:
1. Paina wifi-laajentimessa olevaa nappia 1 sek, kunnes valo alkaa vilkkua
2. Paina internet-reitittimestänne vastaavaa nappia 1-5 sek, kunnes valo alkaa vilkkua.
3. Laitteet yhdistyvät automaattisesti.
TP-link wifi -laajennin
Seuraavasta valmistajan laatimasta ohjeesta voitte katsoa tarkemmin, miten yhteys muodostetaan uudestaan:
Tilaa huoltokäynti
"*" näyttää pakolliset kentät