Aurinkopaneelijärjestelmät

Jos järjestelmänne tuoton seuranta/internet-yhteys ei toimi, tarkistakaa alla olevista invertterin merkkikohtaisista ohjeista, miten invertteri yhdistetään uudelleen. Kannattaa myös irrottaa internet-reititin ja/tai wifi-laajennin pistorasiasta ja laittaa se takaisin noin 30 min kuluttua. Useimmiten yhteys palautuu tällä tavalla.

Normaalisti invertterissä palaa vihreä valo, kun se tuottaa sähköä. Jos invertterissä palaa punainen valo, siinä saattaa olla häiriö. Invertteri voidaan tällöin käynnistää uudelleen invertterin on-off-kytkimestä tai turvakytkimestä. Uudelleenkäynnistäminen saattaa poistaa häiriön, ja järjestelmä alkaa toimia normaalisti.

käyttö- ja huolto-ohje

Alla olevasta järjestelmän käyttö- ja huolto-ohjeesta voitte lukea yleiset ohjeet järjestelmään liittyen.

Käyttöohje AURINKOPANEELIT (Lataa pdf)

Saatekirje (Lataa pdf)

 

Seuraavassa on invertterien merkkikohtaisia ohjeita, joista selviää, miten internet-yhteys muodostetaan tai uudelleen-muodostetaan esim. internet-reitittimenne vaihdon jälkeen. Katso myös alta kohta ’Internet-yhteys ja seuranta’.

SMA -INVERTTERI

Käyttöohje (Lataa pdf)

Invertterin yhdistäminen internetiin (Lataa pdf)

KACO-INVERTTERI

Käyttöohje (Lataa pdf)

Invertterin yhdistäminen internetiin (Lataa pdf)

Fronius SYMO -invertteri

Käyttöohje (Lataa pdf)

Wifi-yhteyden muodostaminen invertteriin (Lataa pdf)

Fronius SYMO GEN24 -invertteri

Käyttöohje (Lataa pdf)

Uudelleenkäynnistäminen ohje (Lataa pdf)

Kostal -INVERTTERI

Käyttöohje (Lataa pdf)

Pikaohje käyttöliittymä (Lataa pdf)

SOLIS -INVERTTERI

Käyttöohje (Lataa pdf)

Wifi-yhteyden muodostaminen (Lataa pdf)

HUAWEI -INVERTTERI

Liittäminen internetiin (Lataa pdf)

Käyttöohje (Lataa pdf)

 

Akustot

Jos talossanne on Seron-kotiakku tai muun merkkinen akusto, voitte löytää käyttöohjeita alla. Huomioikaa, että akustoja on useamman merkkisiä ja akusto on voitu liittää useamman merkkiseen invertteriin. Ohjeet ovat yleensä merkkikohtaisia.

Akuston yleisohje: Käyttöohje AKUSTO (Lataa pdf)

SERON-AKKU

Käytön ja häiriötilanteiden varalta teidän tulee katsoa ensisijaisesti ohjeesta, miten akusto toimii, mistä asioista käyttäjän/omistajan tulee huolehtia ja miten sen häiriötilanteissa tulee toimia.

Pitkä valmistajan käyttöohje: Käyttöohje (Lataa pdf)

Pikaohjeessa kerrotaan asioita lyhyemmin, mm. se, millä eri asetuksilla voitte akustoa käyttää. Pikaohje (Lataa pdf)

BYD-akusto

Byd-akusto on asennettu yleensä Kostal- tai Fronius-invertteriin. Käytön ja häiriötilanteiden varalta teidän tulee katsoa ensisijaisesti ohjeesta, miten akusto toimii ja miten sen häiriötilanteissa tulee toimia.

Katso alla oleva akunkäyttöstrategia siitä, miten BYD-akusto käyttäytyy Kostal-invertterin kanssa talvella (latautuu tiedostoon). 

 Akunkäyttöstrategia (Lataa pdf)

Talven jälkeen:

  • akuston sulakkeet saattavat olla 0 -tilassa (alhaalla), jolloin akusto ei toimi ja invertteri saattaa näyttää punaista valoa ja häiriökoodia.
  • useimmiten akuston toiminta palautuu normaaliksi seuraavasti

Kostal Plenticore Plus -invertteri tai Kostal Plenticore BI -laturi:

1. Nosta BYD-akuston sulakkeet ylös. Odota, että järjestelmä käynnistyy ja toiminta on normaalia.

2. Jos BYD-akuston sulakkeet eivät pysy ylhäällä, pidä on-off -kytkintä 10 sek pohjassa. Nosta sulakkeet ylös.

 

Fronius Gen24-invertteri:

1. Sammuta Fronius -invertteri sen pääkytkimestä

2. Laita ulkona oleva turvakytkin 0-asentoon eli pois päältä

3. Nosta BYD-akuston sulakkeet ylös

4. Laita ulkona oleva turvakytkin 1-asentoon eli päälle

5. Käynnistä Fronius-invertteri

6. Odota, kunnes järjestelmä on käynnistynyt.

Uudelleenkäynnistämisen ohje (Lataa pdf)

Jos toiminta ei palaudu normaaliksi, voitte olla yhteydessä huoltoon (ks. alta huoltohinnasto ja huoltotilaus).

Internet-yhteyteen ja seurantaan liittyvät ongelmat eivät ole takuunalaisia. Yleensä ongelma on kiinteistön sisäverkossa, esim. internet-reitittimenne on vaihtunut liittymänvaihdon yhteydessä tai reititin on otettu pois käytöstä, tai väliaikaiset yhteysongelmat reitittimessänne.

 

INTERNET-YHTEYS ja seuranta

Joskus seurantayhteys katkeaa ns. omia aikojaan. Useimmiten tähän on syynä invertterin ja kotireitittimenne tai invertteriin liitetyn wifi-laajentimen ja kotireitittimenne välinen yhteys. Seuranta useimmiten palautuu toimintaan seuraavasti: otatte internet-reitittimenne/wifi-laajentimen pois pistorasiasta, odotatte 15-30 min ja laitatte sen takaisin pistorasiaan. Joskus yhteyden palautuminen vaatii sen, että käynnistätte invertterin uudestaan.

Jos olette vaihtaneet internet-reitittimen tai -palveluntarjoajaa, katso invertterikohtaiset ohjeet, miten yhteysasetukset muutetaan.

Jos internet-yhteys on muodostettu wifi-laajentimella (yleensä Kosta-invertterit), saatatte joutua yhdistämään wifi-laajentimen uudelleen. Yhdistäminen tapahtuu seuraavasti:

1. Paina wifi-laajentimessa olevaa nappia 1 sek, kunnes valo alkaa vilkkua

2. Paina internet-reitittimestänne vastaavaa nappia 1-5 sek, kunnes valo alkaa vilkkua.

3. Laitteet yhdistyvät automaattisesti.

TP-link wifi -laajennin

Seuraavasta valmistajan laatimasta ohjeesta voitte katsoa tarkemmin, miten yhteys muodostetaan uudestaan:

Käyttöohje (Lataa pdf)

Pikaohje (Lataa pdf) 

 

Tilaa huoltokäynti

"*" näyttää pakolliset kentät

Tarkka osoite
Anna puhelinnumerosi yhteydenottoa varten
Anna sähköpostisi yhteydenottoa varten
Kuvaile huollon tarvetta tai ongelmaa mahdollisimman kattavasti, jotta osaamme varautua huoltokäyntiin oikeilla työkaluilla ja tarvikkeilla.
Tietosuojaseloste*
Valintaruutu*
Huoltokäynti maksaa 395 € sis alv 24%, sisältäen 100 km edestakaisen ajomatkan (tämän ylittävältä matkalta veloitus 0,60 €/km). Huollossa käytettävät materiaalit, tarvikkeet ja laitteet veloitetaan erikseen.
Pikainen toimitus
Ymmärrän, että tällöin, palvelun toimituksen alettua, peruuttaessani tilauksen sitoudun maksamaan peruuttamisajankohtaan mennessä toteutetun palvelun hinnan.
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.