Tilaus- ja sopimusehdot
Päivitetty 5.2.2025
Yleistä
Seron Oy (3332016-6) ylläpitämä verkkokauppaa koskevat ehdot ja ohjeet on kuvattu tällä sivulla. Näitä sopimusehtoja sovelletaan Seron Oy:n ja sen asiakkaiden välisissä kauppasuhteissa. Seron Oy pidättää oikeuden muuttaa näitä sopimusehtoja yksipuolisesti ilman ennakkoilmoitusta. Tilauksiin sovelletaan tilaushetkellä voimassa olevia ja hyväksyttyjä sopimusehtoja, jotka ilmenevät seron.fi-verkkokaupan Sopimusehdot -sivulla tai -dokumentilla. Seron Oy ei vastaa vahingoista, jotka aiheutuvat force majeure -esteistä. Tällaisina esteinä pidetään ennalta-arvaamattomia seikkoja tai olosuhteita, joihin Seron Oy ei ole toiminnallaan voinut vaikuttaa ja jotka eivät ole kohtuudella ratkaistavissa. Seron Oy on velvollinen ilmoittamaan asiakkaalle ensi tilassa tällaisista esteistä.
Tilaukselle saatavana olevat toimitustavat vaihtelevat mm. tuotteen koon, varastosaatavuuden sekä toimitusalueen mukaan. Voit tarkistaa tilauksellesi saatavilla olevat toimitustavat sekä niiden hinnat lisäämällä tuotteen ostoskoriin ja etenemällä kohtaan Toimitustapa.
Huomioithan, että annetut toimitusajat ovat aina arvioita. Lisää tietoa toimitusajoista saat kohdasta Toimitusaika.
Tilaukset toimitetaan vain manner-Suomen alueelle sekä Ahvenanmaalle.
Ennen tilauksen tekemistä tutustuthan myös asennuksia ja muita lisäpalveluita koskevaan ohjeistukseen kohdassa Asennus.
Mikäli tuotteista, toimituksista, asennuksesta tai ehdoista herää kysymyksiä, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme.
Etämyynnin ehdot ja ohjeet
Verkkokaupassa noudatetaan Kuluttajansuojalain 6. luvun etäkauppalakia. Kuluttajansuojalain 6 Luvun 8§ mukaiset etämyynnin velvoittavat ennakkotiedot on ollut Ostajan (kuluttaja) nähtävänä viimeistään ostosopimuksen tai tilausvahvistuksen allekirjoituksen ajankohtana verkkokaupassa, ja Ostaja on vahvistanut saaneensa tämän ohjeen ennen oston suorittamista. Ostajalla on ollut mahdollista saada nämä ennakkotiedot suomeksi.
1. Tiedot elinkeinonharjoittajasta (myyjä)
Elinkeinonharjoittaja: Seron Oy (y-tunnus 3332016-6)
sähköposti: asiakaspalvelu@seron.fi
Myyty hyödyke: tuote tai palvelu verkkokaupan valikoimasta
Kauppahinta: Tilauksen tai tilausvahvistuksen mukainen kokonaishinta
2. Maksuehdot
Verkkokaupassa asiakkaalla on tarjolla verkkopankkimaksu, luottokorttimaksu sekä osamaksurahoituksia.
Maksupalvelutarjoaja
Maksunvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalveluntarjoajana toimii Paytrail Oyj (2122839-7) yhteistyössä suomalaisten pankkien ja luottolaitosten kanssa. Paytrail Oyj näkyy maksun saajana tiliotteella tai korttilaskulla ja välittää maksun kauppiaalle. Paytrail Oyj:llä on maksulaitoksen toimilupa. Reklamaatiotapauksissa pyydämme ottamaan ensisijaisesti yhteyttä tuotteen toimittajaan.
3. Tuotteet ja palvelut
Verkkokaupassa on listattuna ostettavaksi tarjotut tuotteet ja palvelut. Tuotteiden tekniset ja muut ominaisuudet on kuvattu tuotteen esittelyosiossa ja liitteissä. Ostaja valitsee tilaamansa tuotteet ja palvelut verkkokaupassa ostoskoriin. Verkkokauppa listaa tilaukselle lisätyt tuotteet ja palvelut hintoineen Ostajan nähtäville.
4. Asennus
Verkkokaupassa Ostaja voi valita tuotteille maksullisena lisäpalveluna laitteen asennuksen. Asennus sisältää Seron Oy:ltä uutena ostetun laitteen asennuksen kohteeseen toimintavalmiiksi. Asennuksen sisältö selviää verkkokaupassa Asennus-palvelun kuvauksesta.
Seron Oy:llä on ensisijainen oikeus suorittaa asennukseen liittyvät muutokset ja lisäykset, ellei ole erityisen painavia syitä toimia toisin.
Toimitettava laite saattaa korvata vanhan laitteen, jolloin vanhan laitteen poisvienti sisältyy tuotteen asennukseen. Verkkokaupassa tilattu asennus ei sisällä muihin tuotteisiin tai asennuksiin liittyviä lisäasennuksia tai lisätöitä.
Vastaanottajan tulee huolehtia, että asennuspaikalle on esteetön kulku ja tuote on mahdollista toimittaa kohteeseen. Varmistathan, että tuote mahtuu kohteen ulko-ovesta ja että kuljetusreitillä ei ole esteitä. Mikäli reitillä on edellä mainittuja esteitä, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme ennen toimitusta sujuvan toimituksen ja asennuksen varmistamiseksi. Laite mahtuu kokonsa puolesta sille varattuun asennuspaikkaan. Tuotteen mitat löydät tuotesivulta.
Lisä- ja muutostöistä sekä niiden vaikutuksesta hintaan ja toimitusaikaan on sovittava kirjallisesti ennen niiden toteutuksen aloittamista.
5. Toimitusaika
Asiakkaan velvollisuutena on tilausta tehdessään luovuttaa sellaiset yhteystietonsa, jotka sisältävät vähintään nimen, osoitteen, puhelinnumeron sekä sähköpostiosoitteen tilauksen ja tilausasiakirjojen toimittamista varten. Mikäli annetut tiedot ovat virheelliset, Seron Oy ei ole vastuussa asiakkaan tilaukselle antamien virheellisten tietojen aiheuttamista viivästyksistä tai kustannuksista. Toimitusaika-arviot annetaan varastotilanteen ja tilausaika-arvion perusteella.
Tilaus voidaan tarvittaessa jakaa useampaan lähetykseen. Jälkitoimituksesta ei veloiteta asiakasta. Varaamme oikeuden toimittaa tarjoustuotteita 1 kpl/asiakas. Varaamme myös oikeuden olla toimittamatta tilausta, mikäli tuotetiedoissa on ollut hintavirhe (esim. tuotteella ei ole hintaa lainkaan), tai jos tuotetta tai sitä korvaavaa tuotetta ei ole enää saatavilla.
6. Hinta
Verkkokaupan hinnat ovat euroissa (€) ja ne sisältävät arvonlisäveron (25,5 %). Verkkokauppa esittää asiakkaalle rivihinnat ja/tai kokonaissumman arvonlisäveroineen oston yhteydessä. Seron Oy pidättää oikeuden muuttaa hintaa oston jälkeen lakivelvoitteiden, kuten arvonlisäveron, muuttuessa ennen toimitusajankohtaa. Tuotehintoja ja toimitus- ja asennushintoja päivitetään säännöllisin väliajoin verkkokaupassa. Seron varaa oikeuden myös teknisistä ja inhimillisistä virheistä johtuvien hintojen korjauksiin ja tarkistuksiin.
7. Maksuvelvollisuus
Suorittamalla oston verkkokaupassa Ostaja hyväksyy tilaukseen liittyvän maksuvelvollisuuden.
8. Omistuksen siirtyminen
Seron Oy:n toimittamat materiaalit ovat Seron Oy:n omaisuutta, kunnes kauppahinta on kokonaisuudessaan maksettu. Mikäli kauppahinnan tai sen erän maksaminen viivästyy olennaisesti, Seron Oy on oikeutettu purkamaan sopimuksen ja noutamaan materiaalit Ostajalta tämän sitä estämättä ja Ostajan kustannuksella.
9. Kuljetusvauriot
Vastaanottajan tulee tarkistaa tuote ja raportoida mahdolliset kuljetus- ja piilovauriot Seron Oy:lle välittömästi vastaanotettuaan tuotteen ja kuitenkin viimeistään 7 päivän sisällä tavaran vastaanottamisesta. Vaurioista tulee ottaa valokuvia ennen pakkauksen avaamista sekä tuotevaurioista ennen tuotteen käyttöönottoa.
10. Vaaranvastuu
Seron Oy:llä on vaaranvastuu työsuorituksen ja työkohteeseen toimittamiensa materiaalien tuhoutumisesta, vahingoittumisesta ja katoamisesta Ostajasta riippumattomasta syystä siihen asti, kunnes tavara on luovutettu Ostajalle. Seron Oy ei vastaa toimituksen kohteena olevan rakennuksen tai muun omaisuuden vahingoittumisesta tai tuhoutumisesta Seron Oy:stä riippumattomasta syystä.
11. Toimituksen luovutus
Toimitus katsotaan luovutetuksi Ostajalle, kun Ostaja on vastaanottanut tavaran tai allekirjoituksellaan vahvistaa toimituksen vastaanotetuksi. Ostajan on ilmoitettava Seron Oy:lle kirjallisesti viimeistään 14 vuorokauden kuluttua luovutuksesta, mikäli Ostaja katsoo, että sillä on toimituksesta huomautettavaa.
12. Viivästys ja sen seuraamukset
Seron Oy:n toimitus on viivästynyt, jos Seron Oy ei ole toimittanut toimitusta Ostajalle sovittuna ajankohtana. Ostajalla ei ole oikeutta vakiokorvaukseen eikä vahingonkorvaukseen, ellei siitä ole erikseen sovittu sopimuksessa tai jos Seron Oy:n viivästys johtuu sellaisesta Seron Oy:n tai tämän toimituksen suorituksessa tai materiaalihankinnoissa käyttämänsä tahon vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olleesta esteestä, jota Seron Oy:n tai edellä tarkoitetun muun tahon ei kohtuudella voida edellyttää ottaneen huomioon sopimusta tehtäessä ja jonka seurauksia he eivät myöskään kohtuudella olisi voineet välttää.
13. Toimituksen virhe ja seuraamukset
Toimituksen on vastattava laissa ja viranomaisen päätöksessä asetettuja sekä hyvään rakentamistapaan kuuluvia vaatimuksia. Seron Oy vastaa käyttämänsä alihankkijan suorituksesta kuten omastaan. Ostajan on ilmoitettava virheestä kohtuullisen ajan kuluessa siitä, kun hän on havainnut virheen tai hänen olisi pitänyt havaita se. Seron Oy vastaa virheestä kuluttajansuojalain mukaisesti. Ostajalle aiheutuvan välillisen vahingon Seron Oy on velvollinen korvaamaan vain, jos viivästys tai vahinko johtuu huolimattomuudesta.
14. Ostajan maksuvelvollisuus ja maksuviivästys
Ostaja on velvollinen maksamaan sovitun kauppahinnan. Mikäli Ostaja katsoo, että toimituksessa on virhe tai puute, Ostajalla on oikeus pidättää kauppahinnasta vain se osa, joka vastaa virheen tai puutteen osuutta kauppahinnasta. Jos kauppahinnan maksaminen on viivästynyt, Seron Oy:llä on oikeus keskeyttää toimitus.
15. Ostajan muut velvollisuudet
Jos sopimuksessa tai tilausvahvistuksessa ei ole toisin mainittu, Ostaja hankkii mahdollisesti tarvittavat viranomaisluvat sekä suorittaa kustannukset näistä sekä viranomaisten toimittamista suunnitelmiensa tarkastamisista ja mainittujen lupien edellyttämistä viranomaisten katselmuksista ja mittauksista. Ostaja vastaa järjestelmän alla olevien rakenteiden kantavuudesta.
16. Peruutusoikeuden määräajat sekä Ostajan menettelyt ja velvollisuudet
Ostajalla on palvelusopimuksen (palvelun etämyynti) kohdalla oikeus kuluttajansuojalain 6 luvun 9§:n nojalla peruuttaa sopimus ilmoittamalla siitä elinkeinonharjoittajalle 14 päivän peruuttamisajan sisällä osto-/sopimuspäivästä.
Ostajalla on kauppasopimuksen (tavaran etämyynti) kohdalla oikeus kuluttajansuojalain 6 luvun 9§:n nojalla peruuttaa sopimus ilmoittamalla siitä elinkeinonharjoittajalle 14 päivän peruuttamisajan sisällä tavaran tai viimeisen tavaraerän vastaanottamisesta. Tavaran kanssa yhteydessä ostettu palvelu (ns. sekasopimus) katsotaan kauppasopimukseksi.
Peruutuksen on tapahduttava peruuttamisajan sisällä. Jos peruuttamisajan viimeinen päivä on pyhä-, itsenäisyys- tai vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto taikka arkilauantai, saa peruutuksen tehdä vielä seuraavana arkipäivänä. Jos peruuttamisilmoituksen saapumisen ajankohdasta ei voida esittää muuta selvitystä, katsotaan postitse lähetetyn ilmoituksen saapuneen seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä ja sähköisesti lähetetyn päivänä, jona ilmoitus on lähetetty.
Ostajan tulee tehdä peruuttaminen pysyvällä ja kirjallisella tavalla, jolloin ilmoitus on myöhemmin todistettavissa, esim. sähköpostitse tai postitse tai jäljempänä olevaa peruuttamisilmoituslomaketta käyttäen. Peruuttamisesta voi ilmoittaa vapaamuotoisesti ja siitä on selvittävä, mitä tilausta peruutus koskee, tilauspäivämäärä sekä peruutusajankohta. Elinkeinonharjoittajan on viivytyksettä ja viimeistään 30 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen saamisesta palautettava ostajan mahdollisesti suorittama maksu.
17. Palautus ja paluukuljetus
Palautus- ja kuljetuskustannukset ovat asiakkaan vastuulla. Peruutettaessa sopimus hyödykettä ei saa ryhtyä käyttämään. Peruutusoikeuden käyttäminen edellyttää, että tavara tai suoritus pidetään olennaisesti muuttumattomana tai vähentymättömänä. Tuotteen saa aukaista pakkauksestaan ja tarkastella sitä ulkoisesti, mutta tuotetta ei saa avata, kytkeä käyttöön tai muuttaa miltään osin. Ostajan on säilytettävä pakkaus ja palautusta varten pakattava tuote alkuperäiseen pakkaukseen.
a. Tavara tai muu palautettavissa oleva suoritus on kokonaan (palveluun liittyvät materiaalitoimitukset ja irto-osat) pidettävä elinkeinonharjoittajan saatavissa paikassa, jonne elinkeinonharjoittaja on sen toimittanut tai josta elinkeinonharjoittaja voi sen hankaluudetta noutaa. Ostajan on ilmoitettava elinkeinonharjoittajalle, mistä hyödyke on noudettavissa.
Tuotteen palautuksen tai kirjallisen palautuspyynnön on tapahduttava 14 vuorokauden kuluessa peruutusajankohdasta, kumpi näistä on myöhäisempi. Jos toimitus on tapahtunut postitse tai rahdilla, toimitettu tavara tai suoritus on lähetettävä elinkeinonharjoittajalle 14 päivän kuluessa. Asiakas on korvausvelvollinen palautus- ja kuljetuskuluista sekä kuluista, jotka syntyvät siitä, että asiakas on valinnut erikoiskuljetuksen tai erityistoiveita kuljetukselle.
b. Jos myyty hyödyke on suoritus, joka ei ole palautettavissa ja jonka ostaja näin ollen saa peruuttamistilanteessa hyväkseen, ostajan on maksettava elinkeinonharjoittajalle kohtuullinen korvaus saamastaan hyödystä. Hyöty ei ole sama kuin palvelun hinta. Hyötyä arvioitaessa kiinnitetään huomiota muun muassa suorituksen laatuun. Peruutettaessa suoritus, josta ei jää hyötyä, ei korvausta tarvitse maksaa.
c. Jos etämyyntiä varten on myönnetty ns. hyödykesidonnainen luotto tai osamaksu, sitä ei tarvitse erikseen peruuttaa, jos itse myyntiä koskeva sopimus peruutetaan. Hyödykesidonnaisella luotolla tarkoitetaan maksuaikaa tai luottoa, jonka myöntää myyjä itse tai jonka myöntämisestä myyjä on sopinut esim. rahoitusyhtiön kanssa ja joka on myönnetty vain tätä kauppaa varten. Luotonantajan on viivytyksettä ja viimeistään 30 päivän kuluttua peruuntumisesta tiedon saatuaan palautettava ostajalle saamansa maksusuoritukset.
18. Pyyntö palvelun suorittamisesta
Palvelusopimuksen kohdalla Kuluttajansuojalain 6 luvun 15 § mukaan tehtyään nimenomaisen pyynnön palvelun suorittamisesta ennen peruuttamisajan päättymistä kuluttajan peruuttaessa sopimus kuluttajan on Kuluttajansuojalain 6 luvun 19 §:n 1 momentin mukaan maksettava peruuttamisilmoituksen tekemiseen mennessä sopimuksen täyttämiseksi tehdystä suorituksesta elinkeinonharjoittajalle kohtuullinen korvaus, joka lasketaan tilaussopimuksen kokonaishinnan perusteella. Palvelusopimuksen kohdalla elinkeinonharjoittajan suoritettua palvelun kokonaan Kuluttajansuojalain 6 luvun 15 § 1 momentin mukaisesti kuluttajalla ei ole peruuttamisoikeutta. Peruuttamisajan jälkeen sopimus sitoo kuluttajaa ja kuluttajan on maksettava koko kauppahinta.
19. Asiakastiedot
Seron Oy:llä on oikeus viitata toimitukseen omassa mainonnassaan yksilöimättömänä asiakasreferenssinä. Ostajalla on oikeus kieltää tietojen käyttö markkinoinnissa sekä järjestelmän tietojen seuranta itse tai ilmoittamalla siitä kirjallisesti.
20. Vastuu takuuaikana ja takuuajan jälkeen
Seron Oy vastaa toimituksensa sopimuksenmukaisuudesta takuuajan. Takuu asennukselle on kaksi vuotta. Valmistajat ja maahantuojat vastaavat virheistä laitteiden, tarvikkeiden ja materiaalien osalta tuotevastuulain ja myöntämiensä takuiden mukaisesti. Takuuaika alkaa tavaran vastaanottamisesta tai toimituksen luovutuksesta, kumpi näistä on aikaisempi. Seron Oy on velvollinen korvaamaan takuuaikana ilmenneet ja Ostajan takuuaikana ilmoittamat takuun piiriin kuuluvat virheet. Seron Oy ei vastaa virheistä, jotka ovat aiheutuneet normaalista kulumisesta, järjestelmän virheellisestä käytöstä, huoltotoimenpiteiden laiminlyönnistä, tapaturmasta tai muusta Ostajan vastuulle kuuluvasta seikasta. Takuuajan vastuu ei kata virheitä ja puutteita, jotka oli havaittu tai olisi pitänyt havaita tavaran vastaanoton tai toimituksen luovutuksen yhteydessä. Takuu ei myöskään kata materiaalien tai järjestelmän vaurioitumista, mikäli se on aiheutunut Seron Oy:stä riippumattomasta ulkoisesta tekijästä kuten lumikuormasta, rakenteiden liikkumisesta, ulkoisesta iskusta tai painosta, äkillisestä luonnonilmiöstä tai materiaalivalmistajien ohjeistuksen vastaisesta huollosta tai käytöstä. Takuu edellyttää, että järjestelmää ei ole korjattu, vaihdettu tai muutettu muun kuin Seron Oy:n toimesta. Takuutyönä tehtävä korjaus ei pidennä takuuaikaa. Seron Oy ei näiden sopimusehtojen mukaisen takuun puitteissa vastaa missään olosuhteissa mistään epäsuorista tai välillisistä, seurannais- tai varallisuusvahingoista.
21. Riita-asiat
Kauppasopimusta koskeva erimielisyys ratkaistaan ensisijaisesti osapuolten välisellä neuvottelulla. Ellei asiaa saada ratkaistuksi neuvotteluilla, kuluttaja voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan (www.kuluttajariita.fi) ratkaistavaksi.
Ennen asian viemistä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn kuluttajan tulee olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan (www.kuluttajaneuvonta.fi).
Kuluttajalla on mahdollisuus käyttää myös Euroopan komission ylläpitämää verkkovälitteistä riidanratkaisufoorumia http://ec.europa.eu/odr